Zondag 7 juli 2024, 14e zondag door het jaar

Overweging  voor 7-7-2024  14de zondag van het jaar B

In de lezingen van vandaag horen wij dat de profeten Ezechiël, Jezus en Paulus een opdracht krijgen van God ieder in zijn eigen tijdsperiode.

Eerste Lezing

De profeet Ezechiël kreeg van God een visioen. God was woedend op de Israëlieten, zijn eigen volk, zijn uitverkoren volk nog wel. Regels en wetten werden niet meer nageleefd en de z.g. bestuurders waren een stelletje egoïsten en machtswellustelingen voor wie alleen  het eigenbelang telde. Ze roofden, ze waren wreed en ze onderdrukten de arme en zwakke mens.

Dat Gods liefde en vrede  daar niet werd gehoord, moge duidelijk zijn.

en dat God zijn volk weerbarstig en opstandig noemde, spreekt ook voor zich.  Natuurlijk, de omstandigheden waren voor de Israëlieten buitengewoon zwaar. Volgens de rabbijnen van toen was de ballingschap in Babel erger dan de slavernij in Egypte, maar dat is geen excuus om je zo mensonwaardig te gedragen.

En daarom moest de profeet Ezechiël orde op zaken stellen, maar niemand luisterde naar hem en bijna dreigend  zegt God : “En toch zullen ze het weten dat er een profeet in hun midden is!” 

Tweede lezing

Laten we kijken wat Paulus ons te zeggen heeft. Paulus heeft 2500 jaar later een boodschap voor zijn broeders en zusters en ook voor ons. Hij heeft ervaren dat God hem lief heeft en hem het eeuwige, nieuwe leven gunt, zoals God alle mensen zo’n leven gunt. Paulus en wij moeten anders gaan denken en leven. Als wij openstaan voor Godswoord en ons bewust zijn van onze zwakheden, zullen we de kracht van het kleine erkennen. Wij zullen in onze zwakte sterk worden. Niet met onze sterkte, maar die van Onze Heer.

Evangelie

Het evangelie vertelt  ons dat Jezus, de allergrootste profeet, door zijn Vader naar de aarde is gezonden om overal de blijde boodschap te verkondigen. Samen met zijn leerlingen en apostelen trekt Hij rond. En natuurlijk wil Hij ook graag zijn eigen vaderstad Nazareth  bezoeken en de blijde boodschap aan hen vertellen. Maar veel mensen uit zijn dorp en zijn vertrouwde familiekring konden Jezus niet zien als een profeet. Ze hadden een heel ander beeld van hun buurman of vriend, maar Jezus laat zich toch zien als een profeet.      

Maar waarom moet hij zo nodig  onderricht  geven en preken in een synagoge hij is immers maar een gewone timmermanszoon. Wie denkt Hij wel dat Hij is! Waar haalt Hij die wijsheid vandaan?

Zo werd Jezus kil afgewezen terwijl Hij zich juist hier zo thuis voelde.

Wat zal Jezus teleurgesteld zijn geweest om hun ongeloof.

De drie profeten hebben hun best gedaan om hun opdracht uit te voeren, maar

het was voor hen een zware taak. Profeten werden vaak vijandig benaderd, vooral als ze in het midden van bekenden en familie de blijde boodschap wilden uit te spreken. Maar ook bij vreemden volken waren profeten niet altijd veilig. Zij werden niet zelden gevangen genomen en gemarteld.

Ook in onze tijd worden profeten gedood. Denkt u maar aan de predikant  Martin Luther King,  Bisschop Oscar Romero, Mahatma Gandhi en dit jaar nog op 16 februari de oppositieleider en journalist Aleksej Navalny. Zijn vrouw heeft het werk van haar vermoorde man overgenomen.

Al deze profeten durfden zich zelf kwetsbaar op te stellen om geweldloos op te komen voor de armen en de rechtelozen. Vanuit hun zwakte kregen zij de kracht om op te treden tegen dictators die hun volk onderwierpen en uitbuitten.

Laten wij luisteren naar de goede profeten en leiders, want God wil dat wij het voorbeeld van Jezus volgen. Dat wij ons hart openhouden voor Jezus Hij, die ons kracht en genade geeft, zodat wij bereikbaar zijn voor kleine kwetsbare mensen en misdeelden. Dan zal er liefde en vrede zijn. Amen

Aansluitend op de overweging zingen wij  het lied  Voor kleine mensen.

 

B. Bots