30 november 2014 Eerste Zondag van de Advent Thema:: Hoop op een nieuw begin.

Eerste zondag van de Advent2014

 

Van harte welkom in deze viering op de eerste zondag van het nieuwe kerkelijke jaar.

We beginnen dit jaar met de lezing van het evangelie volgens Marcus.

Vandaag worden we opgeroepen tot waakzaamheid.

Waken – wakker blijven – niet slapen – uitzien naar de Komende.

De Komende is de Heer Jezus.

Hij komt in deze wereld waarin wij nu leven, wonen en werken.

Is Hij welkom bij ons met zijn boodschap? Zien wij uit naar Hem als onze Redder?

Openen wij ons hart voor Hem?

We bereiden ons ook voor op de gedachtenis van Jezus komst als Kind in onze wereld. Het Feest van Kerstmis.

Daartoe ontsteken we een kaars aan Adventskrans.

 

Overweging

 

Meestal betekenen de woorden “In die tijd” niets bijzonders.

Het zijn woorden om een stukje tekst uit het grote verhaal een begin te geven.

Vandaag is het goed om wèl eerst even te kijken naar wat “in die tijd” betekent.

Het is een tijd van grote nood. De stad Jeruzalem is verwoest en leeg geplunderd.

Joden en christenen zijn uit de stad verdreven. Mensen lijden honger, slaan op vlucht. Het jaar 70 na Christus is een regelrecht rampjaar.

Te midden van hulpgeroep, angstgeschreeuw en geweeklaag klinkt er ook nog een andere stem: “Wees waakzaam: het ogenblik kan ieder moment komen.”

Het ogenblik is het moment dat God zelf ingrijpt, dat Hij komt om zijn Rijk te vestigen, dat Hij komt om een nieuw begin te maken.

Jezus heeft de val van Jeruzalem niet meegemaakt, maar misschien wel voorvoeld. Markus heeft die ramp misschien zelf meegemaakt. Hij plaatst de oproep van Jezus tot waakzaamheid “in die tijd”. In de tijd dat zijn wereld als het ware in brand staat.

Juist dan kan het ogenblik komen.

De wereld in brand. Het is een ervaring van alle mensen in alle tijden.

Jouw wereld staat in brand als ziekte of tegenslag jou treffen.

Jouw wereld staat in brand als je van de ene op de andere dag baanloos wordt.

Onze wereld staat in brand wanneer we de grote problemen op een rijtje zetten:

oorlogen in het middenoosten, vervolging en verdrijving van christenen, mensen op vlucht. De klimaatcrisis en de milieucrisis. De manier waarop wij aan economie doen - onze wereldhuishouding besturen - leidt tot ongewenste gevolgen. De vogelgriep uitbraak kost om economische reden duizenden gezonde dieren het leven. De Ebola – epidemie is ons overvallen terwijl we ons er nauwelijks op hadden voorbereid. Afrika is voor de wereldhandel ver weg. Economie en menselijkheid staan vaak op gespannen voet.

Wat mensen in alle tijden ervaren hebben is het gegeven dat de wereld en de samenleving blijkbaar niet maakbaar zijn. We kunnen de wereld niet beheersen.

We kunnen ons lot niet ten goede keren. We kunnen met al onze plannen de toekomst niet ontwerpen in de zekerheid dat het zo zal lopen. Op een of andere manier zijn er altijd tegenkrachten in mensen aan het werk die de goede bedoelingen van andere mensen dwarsbomen. Altijd kan ook onze beperktheid en gebrokenheid aan het licht treden. Je bent gezond en hebt plannen. Door een bloedstolseltje in je hersens raak je halfzijdig verlamd. Onze toekomst hangt niet van ons af.

Voor velen is dat een angstwekkende en soms ook verlammende ervaring.

Veel anderen reageren laconiek en onverschillig: laat ik dan maar genieten wat er hier en nu te genieten valt. De ‘ik voor mezelf ‘samenleving. Christenen hebben een antwoord op de ongrijpbare toekomst dan angst en onverschilligheid. Angst is niet nodig en onverschilligheid is zelfs gevaarlijk. Onverschilligheid leidt tot het verzuim om het goede te doen. Het leidt tot “Ikke alleen “mensen die de ander niet ziet staan.

De boodschap van de Advent is juist dat wij het onverwachte wel mogen verwelkomen: het onverwachte komen van God die alles verrassend nieuw maakt.

In plaats van angst en onverschilligheid leven gelovige mensen van de hoop. De hoop dat er een ogenblik komt dat het Rijk van God doorbreekt in onze wereld. De hoop dat er een nieuwe samenleving ontstaat die niet gericht is op winstbejag maar op zorgzaamheid. Een maatschappij die niet gericht is op verheffing van de sterkste en machtigste mensen maar op de toe wending naar de mensen die om hulp, zorg en aandacht vragen. De Advent helpt ons uit te zien naar dat ogenblik, naar die dag, naar dat begin van recht en vrede, naar dat begin van liefde.

Moeten we nu wachten tot God komt en zolang niets doen? We weten toch al dat Jezus een begin gemaakt heeft met dat Rijk. Daar kunnen we op voort bouwen.

Een samenleving waarin ruimte is voor God en voor Gods werken in ons. Een samenleving die bereid is om te zeggen: “wij zijn niet het maaksel van onze handen, wij zijn Gods Scheppingswerk.”

De profeet Jesaja kent ook die spanning: de eigengereidheid van mensen die zich zelf denken te redden en de werkzaamheid van God in ons bestaan.

De lezing is een bekeringsverhaal van mensen die ervaren hebben dat de wereld in brand geraakt als mensen zich van God afkeren. Daarom keren ze zich weer tot God: U Heer, bent onze Vader en verlosser - keer u weer tot ons;

         U staat bij wie op u hopen - leer ons de gerechtigheid beoefenen

         U bent de boetseerder - wij zijn het leem in uw handen.

         We kunnen onszelf het leven niet geven en ons leven niet mooi maken -

         maak ons tot mensen van God, tot mensen die uitzien naar Uw komst in ons

         midden.

Een samenleving die niet open staat voor Gods vernieuwende en scheppende geestkracht zal nooit een gave en geheelde wereld worden.

          Vandaag draagt Jezus ons op om waakzame deurwachters te zijn.

Een deurwachter heeft als taak om kwade gasten buiten de deur te houden.

Of: als de kwade gasten binnen zijn ze eruit te gooien. Angst voor de toekomst; onverschilligheid voor medemensen, de ‘ikke alleen” mentaliteit mogen onze samenleving niet beheersen. Zij breken het samen leven af.

Een deurwachter heeft ook als taak om uit te zien naar goede en welkome gasten. De gast die wij verwachten mogen, zijn de gezindheid en de geestkracht van Jezus. Meer nog: wij mogen Hem verwachten als de Levende Heer in ons midden.

Hij zelf komt. Met Hem breekt een nieuwe samenleving door in onze oude wereld.

Met Hem komt er licht in het duister. Met Hem komt er vrede en recht. Met Hem komt er humaniteit in de wereld zoals God die bedoeld toen Hij de mens schiep.

Met Kerstmis vieren wij dat God mens wordt om ons opnieuw op het spoor van de waarachtige menselijkheid te zetten.

Als waakzame deurwachters kijken wij uit naar zijn komst.

 

Voorbede

 

Pastor

God, die ons tegemoet komt wanneer wij onze beden richten tot U, hoor ons bidden.

 

Lector         

God, onze Vader en onze Verlosser, toon toch uw menselijkheid  in de wereld van vandaag. Steun en sterk de mensen die naar vrijheid en rechtvaardigheid zoeken.

S t i l t e   Laat ons bidden.

 

Lector

God, onze Herder en Leidsman, toon uw zorgzaamheid en liefde aan onze samenleving. Leid ons op wegen van vrede en verzoening en breng ons nader tot elkaar.

S t i l t e   Laat ons bidden.

 

Lector / MOV - lector

God,Schepper en Hoeder,

Wij bidden u voor land en volk in India

waar de tegenstellingen tussen rijk en arm zijn zeer groot zijn.

Maak ons waakzaam en bezorgd

dat ook aan de armsten recht gedaan wordt.

Wij willen ons het lot aantrekken van weeskinderen

en van kinderen met ziektes en handicaps.

Moge onze inzet voor betere leefomstandigheden

hen gelukkiger en gezonder maken.

Ook voor hen wil Jezus als redder komen.

S t i l t e Laat ons bidden.

 

Lector

God onze Genezer en Heler, toon uw aandachtige zorg voor hen die ziek zijn onze kringen; toon uw goedheid aan mensen die om uw gunsten vragen.

  • Uit dankbaarheid bij een verjaardag;

  • Voor lezen uit intentieboek

 

Wij bieden u deze gebeden aan op voorspraak van de H. Anna en de Z. Titus Brandsma. S t i l t e   Laat ons bidden.

 

 

 

Pastor

God, u bent de bron van menselijkheid in deze wereld.

Maak ons waakzaam om u te zien als u tot ons komt.

Wil woning vinden in ons hart.

Amen.

 

Mededelingen

  1. Bij de uitgang krijgt u een brief over de Kerstactie uitgereikt en de Brandsmaberichten.

  2. Dinsdag 2 december om 20.00 uur komt Patricia ten Rouwelaar spreken over haar werk in een kinderopvanghuis in India. Voor dat kinderhuis willen we dit jaar onze Adventsactie houden.

  3. Woensdag om 15.30 uur is er een Adventsbijeenkomst ter voorbereiding op het Kerstfeest. Om 17.15 uur is er een Vesperviering in de kapel. Om 18.15 is er een ontmoetingsmaaltijd. U kubnt u daarvoor opgeven op een lijst die achter in de kerk ligt.

  4. De bloemengroet gaat naar….

  5. Wereldwinkel.

  6. Koffie en limonade.